W biznesie gra pierwsze skrzypce – kobieta!

  • Posted by Oktawia
  • February 26, 2021 10:27 AM CET
  • 0 comments
  • 8,105 views

W większości środowisk kobieta ma stereotypowe miejsce, a mianowicie – kuchnia, domowe obowiązki oraz dzieci. We współczesnych czasach na szczęście dokonuje się wielki bunt w kobiecych szeregach i coraz więcej kobiet ochoczo i kreatywnie tworzy swoje marki, firmy i w dziedzinie biznesu bryluje jak mało kto, zdecydowanie przyćmiewając w tym aspekcie mężczyzn, którzy cechują się bardziej podejściem zadaniowym, o sztywno określonych granicach.

Analizowanie światów kobiecych i męskich przez wiele lat ugruntowało przekonanie, iż kobieta jest tworem natury niezwykle skomplikowanym, a jednocześnie tak wspaniałym, że jest w stanie okiełznać kilkanaście zadań jednocześnie, a przy tym jakość wykonania każdego z nich pozostawić w wartości niezmienionej. I choć z punktu widzenia psychologii i fizjologii człowieka takie działanie jest niemożliwe, większość ludzi wciąż jest przekonanych co do słuszności tej tezy. Męski świat jest postrzegany jako konkretny, posługujący się tylko i wyłącznie utartymi, sprawdzonymi od lat schematami. Jednocześnie też widziany jest jako ubogi, z małą dozą kreatywności, samodzielności i czekaniem na gotowe wskazówki. Oczywiście, od każdej reguły istnieją wyjątki – tutaj również możliwe są pewne roszady związane z pełnieniem obowiązków.

Powyższy schemat dość często widoczny jest w firmach zatrudniających swoich specjalistów. Widoczny jest trend, w którym to mężczyźni są lepiej wynagradzani, lepiej traktowani przez swoich pracodawców – będąc na tych samych stanowiskach mężczyźni mogą zarabiać nawet o 1/5 więcej od kobiet! Dlatego też kobiety coraz częściej decydują się na zakładanie swoich własnych firm, przedsiębiorstw często widząc w tym swoją szansę. Szansę na docenienie, sprawdzenie swoich sił oraz przede wszystkim – podwyższenie komfortu pracy oraz jakości wynagrodzenia.

 

Cechy charakteru kobiecego przedsiębiorcy – czy to dobry „materiał” na szefa?

Wiadomym jest, że na ogół cechy charakteru nie są połączone w sztywny sposób z płcią, z jaką się identyfikujemy. Matka Natura nie programuje nam tych cech, które uważa za słuszne, a sam proces pozyskiwania cech wydaje się być niekończącą się historią – w ciągu całego życia uczymy się ciągle czegoś nowego, co w pośredni sposób przyczynia się do nieustannego kształtowania się naszego charakteru.

Kobiety są zazwyczaj postrzegane jako „boginie ogniska domowego” i jak mitologiczna Hestia są utożsamiane z ciepłem, ofiarodawstwem oraz wysokim poziomem empatii. Z punktu widzenia praktycznego są to cechy, którymi powinien cechować się dobry szef, jednakże nie są to cechy pierwszorzędne – w pierwszej kolejności wymieniane są tutaj sprawiedliwość, asertywność oraz umiejętność sprawnego kierowania zespołem.

Nic bardziej mylnego! Stereotypowe postrzeganie kobiet jest bardzo mylne, ponieważ w prowadzeniu własnego biznesu jak nic, jest potrzebna determinacja i niekiedy zdolność do poświęceń – a kto, jak nie kobieta wie na ten temat najwięcej. Niejedne psychologiczne badania udowodniły, iż kobiety mają wyższy poziom motywacji w dążeniu do wyznaczonego celu i upór w realizacji całego procesu, niż mężczyźni. Te cechy mogą być dowodem na to, że kobiety wiodą prym w biznesie i mogą osiągać pożądane rezultaty znacznie szybciej niż mężczyźni.

W jakich dziedzinach biznesu kobiety radzą sobie najlepiej?

Biznes nie znosi podziału na płeć, ani też żadna z branż biznesu nie jest nastawiona na to, by mógł prowadzić ją tylko mężczyzna. Kobiety mogą skutecznie prowadzić firmę zajmującą się częściami samochodowymi czy budową maszyn – firma lubi, gdy ktoś nią dobrze zawiaduje, zatem kobieta z zaangażowaniem i otwartością na nowe doświadczenia z pewnością będzie w stanie poprowadzić tego „byka za rogi” w stronę sukcesu.

Najpopularniejszym kierunkiem, w jakim podążają kobiety to handel i usługi – dobra organizacja, możliwość kreatywnego myślenia i konstruowania nowych wyzwań, są to cechy, którymi ścieżka sukcesu jest usłana i sprawia, że biznes idzie w dobrym kierunku.

Firmy prowadzone przez kobiety zazwyczaj dotyczą produktów, które zostały przetestowane przez kobiety i są odzwierciedleniem ułatwienia ich życia, dlatego dla większości konsumentów jest to najbardziej wiarygodna reklama. Podobnie sprawa ma się z usługami – usługi świadczone przez kobiety dla kobiet są najbardziej wiarygodne, ponieważ kto bardziej zrozumie i otworzy się na ich potrzeby, jak nie druga kobieta.

Każda kobieta jest w stanie osiągnąć sukces, jeśli tylko uwierzy w siebie i swoje zdolności. Nie zawsze za kobietą stoi silne zaplecze – wsparcie najbliższych, dlatego jeszcze bardziej należy otworzyć się na świat, który lubi czerpać z kreatywnych dusz. Czasem należy dać się ponieść chwili, gdyż zew kreatywności jest w stanie zanieść nas w nieznane meandry i dać możliwość wypracowania nowej, nieznanej Ameryki – prawie jak Kolumb.

Uwierz w siebie – spełniaj najskrytsze marzenia.

0 comments