Seksizm w pracy. Jak sobie z nim poradzić? - Piekniejsze.pl

Seksizm w pracy. Jak sobie z nim poradzić?

Jak walczyć z seksizmem w pracy? Sprawdź.

Seksizm to częsty problem występujący w wielu miejscach na całym świecie. Mimo to, wiele kobiet w obawie przed zwolnieniem rezygnuje z obrony własnej osoby.

Osoby posiadające poglądy seksistowskie godzą się na brak równości społecznej i hierarchiczność w wielu sferach życia codziennego. Cechują się uprzedzeniem lub dyskryminacją ze względu na płeć.

Prostackie teksty i mało śmieszne żarty to kolejna forma seksizmu, na którą często pozwalają sobie współpracownicy lub szefostwo. 

Jak z tym walczyć?

Nawet jeśli sprzeciwisz się, możesz usłyszeć obronę w stylu: “Nie znasz się na żartach”, “Nie bądź taka”. Nie, to nie żart i nie powinnaś puścić tego płazem. Nie daj sobie wmówić, że przesadzasz. 

Jeśli czujesz, że jesteś traktowana gorzej tylko dlatego, że jesteś kobietą. Działaj!

Jak poradzić sobie z seksizmem w pracy?

Reaguj, nawet jeśli nie chodzi o Ciebie

Jeśli widzisz, że kobieta lub mężczyzna w pracy ma problem z wypowiedzeniem swojego zdania w trakcie trwającej dyskusji, wesprzyj ją/go. Przypomnij, że każdy ma prawo dojścia do głosu.

Zwróć uwagę

Jeśli ktoś nieustannie przerywa Ci wypowiedź i utrudnia dojście do głosu, zawalcz o siebie i zwróć mu uwagę.

Wsparcie

Nie zostawaj z tym sama. Jeśli możesz liczyć na wsparcie bliskiej osoby z pracy, omów swoją sytuację i podziel się doświadczeniem. Poproś o pomoc i wsparcie. 

Asertywność

Cecha ważna w każdym miejscu pracy. Naucz się mówić “nie” jeśli czujesz, że ktoś narusza Twoje granice lub prosi Cię o zbyt wiele. 

Znaj swoje prawa

W ciężkich sytuacjach można wytoczyć odpowiednie działa w postaci przepisów Kodeksu pracy, według których każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić równe traktowanie “bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy” ( 183a § 1 kp).

Zobacz też: Chcę być asertywna! 4 kroki do asertywności!