Witaminy – niezbędnik na jesienne chłody

  • Posted by Oktawia
  • October 20, 2017 8:16 AM CEST
  • 0 comments
  • 6,548 views

Czas jesieni przynosi ze sobą pogorszenie nastroju, ale i sezonowe infekcje, jak grypa i przeziębienie, na które zapada się znacznie częściej niż w innych porach roku. Organizm jest bardziej zmęczony i pozbawiony różnych cennych witamin oraz składników mineralnych potrzebnych mu do prawidłowego funkcjonowania.

Depresje, infekcje, senność

Niedobory te powodowane są mniejszą ilością zjadanych świeżych owoców i warzyw, których zaczyna brakować. Skóra nie jest już tak intensywnie eksponowana na działanie promieni słonecznych, przez co organizm pozbawiony jest cennej witaminy D, potrzebnej przecież do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i kostnego. Oprócz tego, pomaga w absorpcji wapnia i fosforu, wspiera układ nerwowy i prawidłową pracę mięśni. Przy niedoborze tej witaminy może pojawić się szereg różnych dolegliwości np.. senność, zmęczenie, stany depresyjne, biegunki i zaparcia. Spożywanie takich produktów, jak tłuste ryby, jajka, olej z wątroby czy wątróbka wołowa, a także suplementów diety, np. tranu, pozwala zachować lepszą kondycję ciała i ducha mimo jesiennych chłodów.

Szara, matowa skóra

Jeśli zaczyna brakować witaminy C w organizm zapada na częstsze infekcje, skóra traci blask, a człowiek staje się senny i wiecznie zmęczony. Do tego dochodzą bóle mięśniowo-stawowe, apatia, brak apetytu, a nawet krwawiące dziąsła. Największe źródła tej witaminy znajdują się w sezonowych owocach, takich jak porzeczki, jagody czy truskawki, ale także jesienią można znaleźć odpowiednie produkty, które uzupełnią jej braki. Są to np.: natka pietruszki, szpinak, jarmuż, pomarańcza, papaja, ziemniaki czy papryka (znajduje się na pierwszym miejscu pod względem zawartości witaminy C).

Witaminy z grupy B

W jesienną melancholię można wpaść także wtedy, gdy zaczyna brakować w organizmie witamin z grupy B. Dzięki nim stany napięcia nerwowego zostają złagodzone, poprawia się nastrój i wzrasta sprawność intelektualna. Ich bardzo ważnym zadaniem jest także zamiana węglowodanów w energię, która jest transportowana do mózgu. Witaminy z grupy B wzmacniają także system odpornościowy człowieka, co jest tak bardzo ważne w czasie wzmożonych zachorowań na grypę.

Co robić, aby nie dopuścić do niedoboru tej witaminy? Przede wszystkim jeść dużo orzechów (ziemnych, nerkowców), nabiału., zielonych warzyw, nasion sezamu i lnu, słonecznika, pomarańczy oraz wątróbki. Oprócz tego, warto sięgnąć po suplementy diety, aby wspomóc naturalne uzupełnianie witaminy B w organizmie.

Witaminy – rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczach

Należy pamiętać, że takie witaminy, jak A, D, E i K rozpuszczają się w tłuszczach i magazynowane są w organizmie. Natomiast witaminy: B, C, PP i H rozpuszczają się wodzie i trzeba mieć na uwadze, aby je stale dostarczać w pożywieniu i pod postacią suplementów diety.

Wcześniejsze zadbanie o ich prawidłowy poziom w organizmie uchroni przed niepotrzebnymi infekcjami i przykrymi niespodziankami ze strony układu nerwowego.

 

0 comments