Dress Code - czyli jak się ubrać do pracy? - Piekniejsze.pl

Dress Code – czyli jak się ubrać do pracy?

Firmy, których priorytetem jest budowanie profesjonalnego wizerunku marki muszą zadbać nie tylko o wiedzę i kompetencje swoich pracowników, ale także oto, jak się prezentują. Dotyczy to szczególnie stanowisk, które w codziennej pracy mają bezpośredni kontakt z klientami, partnerami czy kontrahentami. Nie od dziś wiadomo, że odpowiedni ubiór buduje profesjonalny wizerunek pracownika, a co dalej idzie – całej firmy. Tym bardziej, że każdy chce współpracować tylko z profesjonalistami. Z tego powodu tzw. dress code wprowadzają już nie tylko duże korporacje, ale i mniejsze przedsiębiorstwa w celu budowania spójnego, ujednoliconego wizerunku.

Przeczytaj też:Co, jak, kiedy, dlaczego czyli jakich pytań możesz się spodziewać na rozmowie rekrutacyjnej

Nawet najlepszy ubiór nie zastąpi odpowiednich kompetencji na dane stanowisko, jednakże z pewnością pomoże w wielu zawodowych sytuacjach. Co pownieneś mieć w szafie, a jakich stylizacji musisz unikać, aby dobrze wypaść w sytuacjach biznesowych? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Strój biznesowy

Główną zasadą biznesowego dress codu – ubiór ma być profesjonalny, dobrany adekwatnie do stanowiska, jakie zajmujemy w firmie. W tym stylu, ubiór męski składa się z gładkiego garnituru w kolorze granatowym, grafitowym lub w delikatny wzorek. Do tego koszula w jasnych, stonowanych barwach i krawat. Buty powinny być ciemne i dopasowane do garnituru. Podstawą damskiego stroju biznesowego jest, natomiast żakiet w połączeniu ze spódnicą, sukienką czy eleganckimi spodniami. Na co dzień preferowane są jasne tonacje, w przypadku wieczornych spotkań służbowych – ciemniejsze. Bez względu na porę roku kobiety obowiązuje zasada noszenia rajstop lub pończoch. Niedopuszczalne są głębokie dekolty, krótkie spódniczki, obcisłe, prześwitujące bluzki i bielizna spod ubrania. W kwestii obuwia polecane są buty na 5-6 centymetrowym obcasie i nieco wygodniejsze baleriny, które mają zakrywać palce. Latem dopuszczalne jest założenie butów z odsłoniętą piętą.

Przeczytaj też:Poszukiwany, poszukiwana – czyli jak dać się złapać w procesie rekrutacji!

Smart casual

Nasz codzienny strój do pracy dużo zależy od stanowiska, które zajmujemy. Zupełnie inaczej powinien ubierać się pracownik banku, a jeszcze inaczej copywriter, programista czy grafik komputerowy. O ile tego pierwszego niemal zawsze obowiązuje elegancki garnitur, o tyle reszta może pozwolić sobie na tzw. smart casual czyli sportową elegancję. Strój ten powstał na początku lat 2000, jako “casual friday” i obowiązuje w pracy lub podróży służbowej. W tym dniu pracownicy mogli zrezygnować z eleganckich garniturów i garsonek, na rzecz nieco swobodniejszego stroju. W tym stylu mężczyźni ubierają koszulki polo, koszule, golfy, sportowe marynarki bez krawata i swetry. Kobietom proponuje się bluzki zakrywające dekolt, spódnice, wygodne żakiety i koszule z miękkich tkanin.

Casual

Casual to określenie, które oznacza swobodę w ubiorze. Styl preferuje wygodne jeansy, bawełniane bluzki i t-shirty, wciąż pamiętając o tym, że nasz strój ma być schludny i bez zarzutu. Dla pracowników branży informatycznej i reklamowej, która lubi niewybredny, internetowy żart polecane są zabawne koszulki z grafikami i cytatami. “Będzie Pan miał do portfolio”, “Deadline is coming”, “Operator myszki” czy” Grafik najgorszego sortu” to kreatywna, a przy tym oryginalna odzież dla pracowników nowoczesnych profesji. Tendencyjny stereotyp informatyka w kraciastej koszuli czy wyciągniętym swetrze to już przeszłość!

Czy pracownicy branży IT powinni, jednak przychodzić w garniturach czy też ubiór pracownika nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia? Klapki, sandały, obcisłe szorty albo koszulki ze zbyt śmiałymi nadrukami i niecenzuralnymi napisami bez względu na wykonywany zawód, nie będą sprawiać o zatrudnionym dobrego wrażenia. Jeśli w miejscu pracy panuje luźna atmosfera, a dress code nie jest rygorystycznie przestrzegany, nie stanowi to wyjątku, aby wyglądać niepoważnie i nieprofesjonalnie. W tej kwestii dress code jest niezmienny od lat.

 

Strój koktajlowy

Ten typ stroju obowiązuje przede wszystkim na przyjęciach przed godziną 20:00. Propozycja stroju dla mężczyzn to klasyczny, ciemny garnitur, biała koszula i obowiązkowo krawat w stonowanym kolorze. Kobiety powinny zaś ubrać sukienkę koktajlową, kostium w postaci marynarki ze spódnicą lub spodniami. W upalnie dni, rajstopy i pończochy nie są obowiązkowe. Zasadniczą różnicą tego typu stroju od biznesowego jest to, że preferowane ubrania są wykonane z delikatniejszych materiałów w nieco jaskrawszych kolorach.

Black & White tie

Black i white tie to style ubioru, które obowiązują najczęściej na uroczystych galach i oficjalnych przyjęciach. To najbardziej oficjalny ze wszystkich znanych stylów ubioru istniejący we współczesnym dress codzie. W przypadku pierwszego, określenie black tie wbrew pozorom ma niewiele wspólnego z jej dosłownym tłumaczeniem, czyli czarnym krawatem. Nakazuje on, aby ubrać się elegancko, przy czym „black tie” wymaga czarnej muchy. W przeciwieństwie do „white tie”, czy „full evening dress”, gdzie wymagany jest frak, a więc najwyższy stopień elegancji. Tak, więc „black tie” to po prostu formalny strój wieczorowy. Oprócz czarnej muchy wymagany jest smoking, biała koszula, lakierki oraz opcjonalnie – pas smokingowy. Kobiety na przyjęcie w stylu black tie powinny nałożyć klasyczną małą czarną lub ciemną sukienkę koktajlową. White tie wymaga konieczność ubrania fraku przez mężczyzn. Kobiety obowiązują wówczas suknie balowe.

 

Na czasie

Brak danych.