Dress Code - czyli jak się ubrać do pracy?

  • Dodał(a) Oktawia
  • 1 sierpnia 2017 09:58:00 CEST
  • 1 komentarz
  • 67 wyświetleń

Firmy, których priorytetem jest budowanie profesjonalnego wizerunku marki muszą zadbać nie tylko o wiedzę i kompetencje swoich pracowników, ale także oto, jak się prezentują. Dotyczy to szczególnie stanowisk, które w codziennej pracy mają bezpośredni kontakt z klientami, partnerami czy kontrahentami. Nie od dziś wiadomo, że odpowiedni ubiór buduje profesjonalny wizerunek pracownika, a co dalej idzie - całej firmy. Tym bardziej, że każdy chce współpracować tylko z profesjonalistami. Z tego powodu tzw. dress code wprowadzają już nie tylko duże korporacje, ale i mniejsze przedsiębiorstwa w celu budowania spójnego, ujednoliconego wizerunku.

Nawet najlepszy ubiór nie zastąpi odpowiednich kompetencji na dane stanowisko, jednakże z pewnością pomoże w wielu zawodowych sytuacjach. Co pownieneś mieć w szafie, a jakich stylizacji musisz unikać, aby dobrze wypaść w sytuacjach biznesowych? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Strój biznesowy

 

 

Główną zasadą  biznesowego dress codu - ubiór ma być profesjonalny, dobrany adekwatnie do stanowiska, jakie zajmujemy w firmie. W tym stylu, ubiór męski składa się z gładkiego garnituru w kolorze granatowym, grafitowym lub w delikatny wzorek. Do tego koszula w jasnych, stonowanych barwach i krawat. Buty powinny być ciemne i dopasowane do garnituru. Podstawą damskiego stroju biznesowego jest, natomiast żakiet w połączeniu ze spódnicą, sukienką czy eleganckimi spodniami. Na co dzień preferowane są jasne tonacje, w przypadku wieczornych spotkań służbowych - ciemniejsze. Bez względu na porę roku kobiety obowiązuje zasada noszenia rajstop lub pończoch. Niedopuszczalne są głębokie dekolty, krótkie spódniczki, obcisłe, prześwitujące bluzki i bielizna spod ubrania. W kwestii obuwia polecane są buty na 5-6 centymetrowym obcasie i nieco wygodniejsze baleriny, które mają zakrywać palce. Latem dopuszczalne jest założenie butów z odsłoniętą piętą.

Smart casual

Nasz codzienny strój do pracy dużo zależy od stanowiska, które zajmujemy. Zupełnie inaczej powinien ubierać się pracownik banku, a jeszcze inaczej copywriter, programista czy grafik komputerowy. O ile tego pierwszego niemal zawsze obowiązuje elegancki garnitur, o tyle reszta może pozwolić sobie na tzw. smart casual czyli sportową elegancję. Strój ten powstał na początku lat 2000, jako “casual friday” i obowiązuje w pracy lub podróży służbowej. W tym dniu pracownicy mogli zrezygnować z eleganckich garniturów i garsonek, na rzecz nieco swobodniejszego stroju. W tym stylu mężczyźni ubierają koszulki polo, koszule, golfy, sportowe marynarki bez krawata i swetry. Kobietom proponuje się bluzki zakrywające dekolt, spódnice, wygodne żakiety i koszule z miękkich tkanin.

Casual

Casual to określenie, które oznacza swobodę w ubiorze. Styl preferuje wygodne jeansy, bawełniane bluzki i t-shirty, wciąż pamiętając o tym, że nasz strój ma być schludny i bez zarzutu. Dla pracowników branży informatycznej i reklamowej, która lubi niewybredny, internetowy żart polecane są zabawne koszulki z grafikami i cytatami. “Będzie Pan miał do portfolio”, “Deadline is coming”, “Operator myszki” czy” Grafik najgorszego sortu” to kreatywna, a przy tym oryginalna odzież dla pracowników nowoczesnych profesji. Tendencyjny stereotyp informatyka w kraciastej koszuli czy wyciągniętym swetrze to już przeszłość!

Czy pracownicy branży IT powinni, jednak przychodzić w garniturach czy też ubiór pracownika nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia? Klapki, sandały, obcisłe szorty albo koszulki ze zbyt śmiałymi nadrukami i niecenzuralnymi napisami bez względu na wykonywany zawód, nie będą sprawiać o zatrudnionym dobrego wrażenia. Jeśli w miejscu pracy panuje luźna atmosfera, a dress code nie jest rygorystycznie przestrzegany, nie stanowi to wyjątku, aby wyglądać niepoważnie i nieprofesjonalnie. W tej kwestii dress code jest niezmienny od lat.

Strój koktajlowy

Ten typ stroju obowiązuje przede wszystkim na przyjęciach przed godziną 20:00. Propozycja stroju dla mężczyzn to klasyczny, ciemny garnitur, biała koszula i obowiązkowo krawat w stonowanym kolorze. Kobiety powinny zaś ubrać sukienkę koktajlową, kostium w postaci marynarki ze spódnicą lub spodniami. W upalnie dni, rajstopy i pończochy nie są obowiązkowe. Zasadniczą różnicą tego typu stroju od biznesowego jest to, że preferowane ubrania są wykonane z delikatniejszych materiałów w nieco jaskrawszych kolorach.

Black & White tie

Black i white tie to style ubioru, które obowiązują najczęściej na uroczystych galach i oficjalnych przyjęciach. To najbardziej oficjalny ze wszystkich znanych stylów ubioru istniejący we współczesnym dress codzie. W przypadku pierwszego, określenie black tie wbrew pozorom ma niewiele wspólnego z jej dosłownym tłumaczeniem, czyli czarnym krawatem. Nakazuje on, aby ubrać się elegancko, przy czym „black tie” wymaga czarnej muchy. W przeciwieństwie do „white tie”, czy „full evening dress”, gdzie wymagany jest frak, a więc najwyższy stopień elegancji. Tak, więc „black tie” to po prostu formalny strój wieczorowy. Oprócz czarnej muchy wymagany jest smoking, biała koszula, lakierki oraz opcjonalnie – pas smokingowy. Kobiety na przyjęcie w stylu black tie powinny nałożyć klasyczną małą czarną lub ciemną sukienkę koktajlową. White tie wymaga konieczność ubrania fraku przez mężczyzn. Kobiety obowiązują wówczas suknie balowe.

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem Koszulkowo.com

1 komentarz
  • Yenika lubi to
  • Wini
    Wini Swoboda swobodą ale jak to trafnie ujął kiedyś mój pracodawca gdy jesteśmy w pracy strój nie powinien powodować, że stajemy się mniej wiarygodni dla kolegów, przełożonych czy klientów jeśli mamy z nimi kontakt. Nie powinien więc odciągać uwagi od naszych ...  więcej
    1 sierpnia