Jak sprawdzić biuro podróży - Piekniejsze.pl

Jak sprawdzić biuro podróży

Jak sprawdzić biuro podróży
Jak sprawdzić biuro podróży, fot. pixabay

Sezon urlopowy to nie lada gratka dla biur podróży, które zewsząd zasypują nas ofertami atrakcyjnych wyjazdów zagranicznych. Kusząco niskie ceny to jednak nie wszystko, co powinno przekonać nas do skorzystania z oferty. Zanim zdecydujemy się na zakup wycieczki, warto sprawdzić, czy dane biuro podróży jest wiarygodne i zapewni nam bezpieczne wczasy.

Nie raz słyszeliśmy o upadku biura podróży i setkach rozgoryczonych turystów, pozbawionych możliwości powrotu do kraju ze swojego wymarzonego urlopu. W trakcie wyjazdu okazywało się bowiem, że biuro zbankrutowało, pozostawiając swoich klientów na pastwę losu. Dziś podpowiemy Wam, jak sprawdzić biuro podróży, aby uniknąć podobnej sytuacji i zapewnić sobie komfortowe i bezpieczne wczasy.

Sprawdź legalność działania biura podróży

Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy zrobić przed wyborem biura podróży powinno być sprawdzenie jego legalności. W tym celu należy skontaktować się z Urzędem Marszałkowskim bądź Ministerstwem Transportu i Turystyki, aby sprawdzić, czy dane biuro podróży figuruje w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Warto przy okazji dowiedzieć się, czy w kontekście działalności interesującego nas touroperatora pojawiły się jakieś skargi

Dodatkowo, jeśli nadal mamy wątpliwości co do wiarygodności biura podróży, możemy je sprawdzić, czy dane biuro podróży nie figuruje w Krajowym Rejestrze Długów.

Zweryfikuj ważność polisy ubezpieczeniowej

Kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie, czy biuro podróży posiada ważną polisę ubezpieczeniową. Taką informację możemy uzyskać korzystając z systemu Centralnej Ewidencji i Wykazów w Turystyce. Zwróćmy uwagę na datę upływu ważności polisy ubezpieczeniowej oraz na wysokość sumy gwarancyjnej, która powinna być dopasowana do obrotów biura. Jeśli bowiem okaże się, że kwota ta jest zbyt niska to w razie upadku biura ubezpieczenie może nie wystarczyć na pokrycie kosztów związanych z powrotem swoich klientów z wycieczki. Istotne jest również zweryfikowanie, czy firma nie zalega z płatnościami za składki ubezpieczeniowe turystów. Informację uzyskamy we wspomnianym wcześniej rejestrze KRD.

 

Poznaj opinie klientów

Niezwykle cenną wiedzę na temat biura podróży dostarczą nam przede wszystkim jego klienci. Warto zajrzeć na różnego rodzaju fora internetowe, zwłaszcza te związane z turystyką, założyć własny wątek z prośbą o opinię na temat konkretnej firmy, a także poczytać komentarze i sprawdzić oceny użytkowników w internetowych katalogach firm. Nieocenionym źródłem informacji również nasi znajomi i rodzina. Jeśli mamy możliwość skontaktowania się z klientami biura, koniecznie poprośmy ich o opinię na temat: jakości obsługi personelu, warunków podróży, zakwaterowania, wyżywienia oraz opieki zdrowotnej.

 

Przeanalizuj ofertę wycieczki

Jeśli biuro podróży przeszło naszą pozytywną weryfikację pod kątem wiarygodności i legalności, a opinie klientów wskazują na to, iż warto skorzystać z jego usług, pozostaje nam zakup wycieczki. Szczególnie należy prześwietlić wycieczki o zastanawiająco niskiej cenie. Może się zdarzyć, że z pozoru atrakcyjna oferta nie będzie obejmowała niezbędnych elementów, jak dojazd, wyżywienie, czy dodatkowych opłat lotniskowych. Tego typu koszty mogą znacznie zwiększyć cenę całej wycieczki, przez co stanie się ona dla nas zupełnie niekorzystna.

 

Zabezpiecz się przed utratą wpłaconych pieniędzy

Płacą gotówką za wycieczkę, w razie upadku biura podróży mamy zazwyczaj niewielkie szanse, że odzyskamy nasze pieniądze. Ubezpieczenie firmy zazwyczaj wystarcza jedynie na opłacenie powrotu klientów z wycieczki. Aby uchronić się przed taką sytuacją, możemy skorzystać z usługi tzw. obciążenia zwrotnego, czyli chargeback.

Wystarczy zapłacić za wycieczkę za pomocą dowolnej karty płatniczej, a w razie nie wywiązania się touroperatora z umowy, czyli na przykład odwołania wycieczki, składamy reklamację w instytucji finansowej, od której otrzymaliśmy kartę. Następnie instytucja ta zgłasza się do organizacji płatniczej (Visa, Mastercard), która z kolei kieruje sprawę do instytucji odpowiedzialnej za rozliczanie transakcji, aby wyjaśniła sprawę bezpośrednio z biurem podróży. Ostatecznie pieniądze zostaną nam zwrócone albo przez biuro podróży, albo wypłacone ze specjalnego ubezpieczenia.

Jeśli rozważamy wykupienie wycieczki z biura podróży, koniecznie pamiętajmy o powyższych radach. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemnych sytuacji, a sobie zapewnimy komfort i bezpieczeństwo podczas wymarzonego urlopu.